Wielkość
spadku pomiędzy dwoma dowolnymi punktami wyrazić można w stopniach lub
procentach.
Aby
obliczyć nachylenie musimy posiadać dane dwóch punktów w przestrzeni, pomiędzy
którymi będziemy takie nachylenie obliczać.
Pochylenie podłużne, pochylenie wzdłużne, nachylenie podłużne, nachylenie wzdłużne – w transporcie drogowym lub kolejowym wielkość opisująca różnicę wysokości między dwoma punktami drogi kołowej lub kolejowej odniesioną do odległości dzielącej te punkty.
Istnieją dwa podstawowe sposoby opisu pochylenia podłużnego drogi.
Wielkości
opisujące pochylenie podłużne drogi
- przez podanie kąta α pochylenia trasy do poziomu
- przez podanie w procentach (dla tras kolejowych zwykle w promilach) stosunku zmiany wysokości bezwzględnej trasy do jej długości. Istnieją dwie definicje matematyczne, w zależności od których podana wartość jest sinusem lub tangensem kąta nachylenia.
O
nachyleniu możemy mówić przy:
- Drodze kolejowej
- Drodze rowerowej
- Nachyleniu stoku narciarskiego
- Nachyleniu skoczni
Skocznia narciarska – obiekt, na którym odbywają się zawody w skokach narciarskich i kombinacji norweskiej.
Droga – wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt[1].
Droga – budowla wraz z drogowymi
obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość
techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana
w pasie drogowym
Trasa
narciarska – oznaczona
trasa, przeznaczona do zjazdu narciarskiego (po stoku lub zboczu górskim)
lub do biegu narciarskiego
Droga rowerowa (także: droga dla rowerów, trasa rowerowa, ciąg pieszo-rowerowy, pot. ścieżka rowerowa) – wydzielony pas terenu (ciąg komunikacyjny) przeznaczony dla ruchu rowerowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz